5 jó tanács amire a téli vezetéssel kapcsolatban tudnod kell
A nulladik lépés, hogy az autódat felkészíted a télre
Amint beköszönt a hideg idő, és a téli vezetésre gondolunk, az első, amit mindenképp meg kell tennünk, az a téli felkészítés. Viszont az autó téli felkészítése nem merül ki abban, hogy téli gumira cseréled a nyárit. Ezzel nyilván te is tisztában vagy, érdemes azonban pontosítani, mire is kell figyelned:
- hűtőfolyadék,
- ablaktörlők és szélvédőmosó,
- akkumulátor,
- fékek,
- motorolaj,
- zárak.
Egy korábbi cikkünkben már részletesen leírtuk, milyen felkészítésre van szüksége az autódnak, a téli szezont megelőzően, ezért erre most külön nem térünk ki. Ha érdekel a cikk, itt el tudod olvasni: autó felkészítése télre. Van azonban néhány vezetéstechnikai fogás is, amit jobb feleleveníteni, mielőtt beköszönt a tél. Most pedig jöjjenek azok a vezetéstechnikai tudnivalók, amiket érdemes átismételned.
1. Számolj a megváltozott látási viszonyokkal
Októbertől jelentősen csökken a napsütötte órák száma. Egyrészt a nappalok önmagukban is rövidebbek lesznek, másrészt pedig gyakoribbá válik a felhős időjárás, ami még a nappali látási viszonyokat is rontja. És akkor a téli hónapokra jellemző ködről még nem is beszéltünk. Így a vezetés télen komolyabb kihívás elé állítja a sofőröket.
A sötétség növekedésével egy időben pedig romlanak a látási viszonyok, így lassabban reagálunk az akadályokra. Ezért különösen fontos a megfelelő ablaktisztító és világítás használata, ezzel ugyanis javíthatod a látási viszonyokat a magad számára. Illetve arra is figyelj, hogy indulás előtt megfelelően takarítsd le a tükröket és a szélvédőt, és mindig legyen nálad hókaparó is.
Ahhoz pedig, hogy ne csak te láss, de a többi autós számára te is jól látható légy, mindig használd a fényszórókat.
Hogy mikor van szükség ködfényszóróra?
Az első ködfényszóró hóesés, felhőszakadás, nagyobb porfelhő, illetve köd esetén javítja az úttest megvilágítását. A hátsó ködfényszóró pedig a mögöttünk haladók számára tesz minket láthatóvá ezen látási körülmények között.
2. Az utak felületére is figyelj
Ha a fentiekhez hozzávesszük, hogy az útviszonyok is megváltoznak a téli időszakban, hamar rájövünk, hogy bizony komoly problémákkal kell szembenéznünk, ha ezekre nem figyelünk kellőképpen.
Éppen ezért, télen vezetés közben a körülményekhez mérten csökkentsd a sebességed. Hiába áll a táblán, hogy 50 km/óra a megengedett sebesség, sötétben, latyakos, csúszós úton haladj inkább 40 km/órával, hogy legyen időd reagálni a váratlan helyzetekre.
Vedd figyelembe, hogy télen, jeges úton 40 km/órás sebességről fékezve, körülbelül 20-30 métert teszel meg a megállásig. (Ez ráadásul téli gumival mért adat, a nyári gumi akár 60-70 métert is haladhat fékezés után.)
Egy átlagos sofőr reakcióideje 0,7 másopderc. Száraz aszfalton, maximális tapadást és fékhatást feltételezve akár egyetlen másodpercnyi késlekedés is legalább 10 méteres többletet jelent a fékút tekintetében, 40 km/órás haladási sebességgel számolva.
Az autonavigator.hu cikke remekül mutatja, hogyan változnak a vezetési körülmények az aszfalt felületének változásával. A cikkből továbbá az is kiderül, hogy a vizsgált téli gumi hóban a normál lassulás ~31 százalékát tudja teljesíteni.
Az pedig ne tévesszen meg, hogy Magyarországon egyre kevesebb alkalommal kell havas, jeges úton vezetni. Ez ugyanis nem csökkenti, hanem éppen ellenkezőleg, növeli a baleset kialakulásának veszélyét, hiszen éppen emiatt nem vagyunk rutinosak a havas utakon való közlekedést illetően.
Éppen ezért kiemelten fontos, hogy mindig kipihenten és fitten ülj volán mögé.
3. Kezeld finoman az autót
Mindenképpen kerülnöd kell a hirtelen kormánymozdulatokat, a csúszós felületen ugyanis még a téli gumi is kevésbé tapad, mint a száraz, meleg aszfalton. Emellett a gázadáskor és a fékezéskor is óvatosabbnak kell lenned, mint a nyári hónapokban.
Egyesek szerint, ha havas, jeges úton indulsz, akár második fokozatot is használhatsz az elinduláshoz, ez ugyanis jobb tapadást eredményez. Továbbá a kuplung csúsztatásával is játszhatsz, amikor csúszós talajon indulsz.
4. Óvatosan a fékekkel
Ez bizonyára nem újdonság számodra, de valóban kulcsfontosságú, hogy csúszós úton érdemes alacsonyan tartani a sebességet, illetve a szokásosnál nagyobb követési távolságot tartani.
Ha pedig mégis hirtelen kell fékezned, és az autó megcsúszik, akkor se ess pánikba. Ez nagyon fontos. Előbb finoman vedd le a lábad a gázról, és egyenesítsd ki a kormányt, így a kerekek visszanyerik a tapadásukat. Ellenben a hirtelen kormánymozdulatok hatására könnyedén megpördülhet az autó.
Vegyünk egy példát: épp behajtasz egy körforgalomba, de kicsit nagyobb sebességgel sikerül, mint ahogy szeretted volna, és érzed, hogy megcsúszik alattad az autó. A legrosszabb amit tehetsz, hogy rátaposol a fékre. Ennek következtében az autód ugyanis még jobban el fog kezdeni csúszni, hiszen a gumi és az út között teljesen megszűnik a tapadás, így vagy megpördülsz, vagy kicsúszol az útról. A másik lehetőség, amit sokan mondanak, hogy adj gázt. Ez részben igaz, de ne úgy értsd, hogy azonnal adsz egy dagadt gárfröccsöt az autódnak, mert azzal hasonló eredményeket fogsz elérni. A helyes reakció tehát, hogy nem pánikolsz be, hanem elengeded a pedálokat: se fék, se gáz, se kuplung kinyomva! Eközben finom kormány mozdulatokkal egyenesbe tudod hozni az autódat, és amikor minden helyre állt, akkor finom gázadással haladsz tovább.
5. Vigyél magaddal egy kényelmes cipőt
Téli cipőben, bakancsban kényelmetlen vezetni, és sokan állítják, hogy a téli cipő vastag talpa miatt nem érzik annyira a pedálokat . Ez különösen problémás, amikor ráadásul a látási körülmények és az útviszonyok is rosszak. Ha viszel magaddal egy kényelmes cipőt, amelyben vezetni tudsz, megoldódik ez a probléma, és magabiztosan és biztonságosan tudsz majd vezetni.